تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک

برای تولید انواع بلوک سیمانی جهت کارهای ساختمانی از دستگاه بلوک زن استفاده می‌شود. بلوک‌زن‌ها دارای دو نوع دستی و اتوماتیک هستند. در واقع، در مدل دستی برای تولید بلوک به نیروی انسانی نیاز است تا بتوان با آن کار کرد؛ اما در مدل اتومات، هیچ ‌نیازی به اپراتور یا نیروی انسانی نیست؛ بلکه همه کارهای را خود دستگاه انجام می‌دهد.

البته این فقط یک تفاوت واضح از این دو دستگاه بود و این دو نوع بلوک‌زن تفاوت‌های بیشتری دارند. در ادامه فهرستی از تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک ارائه شده است تا در صورت لزوم بهترین دستگاه با توجه به نیاز خود را تهیه و خریداری کنید.

تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک

مقایسه بلوک دستگاه بلوک زن دستی و اتومات

تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک نه تنها در تولید بلوک و عملکرد آن‌هاست بلکه در موارد مختلف مانند کیفیت، حجم بلوک تولیدی، قیمت، طول عمر و... نیز بایکدیگر متفاوت هستند. قبل از اینکه تفاوت این دو مدل را دستگاه را بررسی کنیم، قصد داریم ابتدا آن‌ها را به‌صورت مختصر معرفی کنیم.

بلوک‌زن دستگاه دستی

این نوع دستگاه، خود به دو نوع دستی و برقی تقسیم می‌شود.

  • بلوک‌زن دستی: در نوع دستی، تولید بلوک به طور کامل به‌صورت دستی انجام می‌شود. البته استفاده از این مدل منسوخ شده است و کمتر کارگاهی از آن استفاده می‌کند.
  • بلوک‌زن برقی: در نوع برقی که معمولا از یک یا دو موتور بهره می‌گیرد، تولید بلوک راحت‌تر شده است؛ چراکه موتورها کار ویبره را انجام می‌دهند تا بلوک‌های باکیفت‌تری آماده شود و همچنین کارها سریع‌تر پیش رود. مقدار بلوک‌های تولید شده در هر شیفت کاری در بلوک‌زن دستی به تعداد قالب آن بستگی دارد.

بلوک‌زن تمام اتومات

به دستگاه تمام اتومات، بلوک‌زن ثابت هم گفته می‌شود.  در این شرایط تمامی کارهای ساخت بلوک به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. پس در این بلوک‌زن، کاربر هیچ نقشی در انجام کارها ندارد و بیشتر نقش نظارتی را ایفا می‌کند. بعضی از مدل‌های بلوک‌زن‌ اتوماتیک تا 22 قالب را دارند که کار تولید بلوک را سرعت می‌بخشند. همچنین تعداد بلوک تولیدی در این نوع، بیشتر از نوع دستی است.

تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک عبارت‌اند از:

قیمت دستگاه

یکی از تفاوت‌های بلوک‌زنی دستی با اتوماتیک قیمت آنهاست. دستگاه بلوک‌زن اتومات با توجه به تکنولوژی و عملکرد پیشرفته‌ای که دارد، قیمت بالاتری نسبت به نوع دستی دارد. البته برای دستگاه‌های بلوک‌زن نمی‌توان قیمت دقیقی را بیان کرد؛ چراکه در هر دو مدل با توجه به برند، حجم بلوک تولیدی و بسیاری از ویژگی‌های دیگر قیمت دستگاه متفاوت است.

بلوک‌زن تمام اتومات

حجم بلوک تولیدی

تعداد بلوک تولیدی در هر شیفت کار، می‌تواند تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک را رقم بزند. دستگاه بلوک‌زن اتوماتیک در هر شیفت کاری بلوک بیشتری را تولید کند. معمولا بلوک‌زن اتوماتیک در هر هشت کار، قابلیت تولید حدودا 14000 عدد بلوک را دارد. تیراژ بلوک تولیدی در بلوک زن دستی بسیار کمتر است. در این مدل در هر شیفت حدودا 1000 تا 1500 عدد بلوک تولید می‌شود. البته باید توجه داشته باشید، این مقدار بلوک تولیدی به تعداد قالب دستگاه بستگی دارد. قطعا دستگاهی که تعداد قالب بیشتری دارد، قابلیت تولید بلوک توسط آن هم بیشتر است.

کیفیت بلوک تولیدی

در دستگاه بلوک‌زن دستی، نیروی انسانی نقش اصلی را در کیفیت بلوک ایفا می‌کند. هر چقدر اپراتور توانایی بیشتری داشته و دستگاه مشکلی نداشته باشد، قطعا کیفیت بلوک بیشتر خواهد بود. اما در این شرایط امکان خطای انسانی وجود دارد که در نهایت روی کیفیت بلوک تولید تاثیر منفی دارد. همان‌طور که گفته شد در بلوک‌زن اتومات اپراتور هیچ نقشی ندارد. تمامی کارها توسط خود دستگاه انجام می‌شود و کاربر فقط نقش نظارتی دارد. پس در این نوع دستگاه، اگر از نظر فنی مشکلی نداشته باشد، کیفیت بلوک‌های تولیدشده مناسب خواهد بود و در همه شرایط محصول نهایی یکدست خواهد بود.

صرفه اقتصادی

همان‌طور که گفته شد، قیمت دستگاه بلوک‌زن اتوماتیک نسبت به نوع دستی بالاتر است؛ اما خرید این مدل می‌تواند برای شما صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد. اگر کارگاه تولید بلوک دارید با دستگاه اتوماتیک می‌توانید محصول بیشتری تولید کنید. پس قطعا درآمد بیشتری نصیب شما خواهد شد. اما نوع دستی تعداد بلوک کمتری را تولید خواهد کرد؛ پس درآمد هم کمتر خواهد بود.

هزینه تعمیر و نگهداری

از نظر تعمیر و نگهداری هم می‌توان تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک را بررسی کرد. از آنجایی‌که بلوک‌زن اتومات دارای سیستم الکترونیکی و مکانیکی بیشتری است، قطعا به هزینه تعمیر بیشتری نیاز دارد. اگر یکی قطعات آن خراب شود باید خیلی سریع آن را تعویض کرد تا در روند کارگاه وقفه‌ای ایجاد نشود. اما در مقابل، بولک‌زن دستی سیستم خیلی پیچیده‌ای ندارد، پس نیاز به تعمیر کمتری خواهد داشت. علاوه‌بر هزینه تعمیر، باید به هزینه نگهداری آن هم توجه داشته باشید. در نوع اتومات هزینه نگهداری هم بیشتر است و همیشه در بازه‌های زمانی مختلف باید آن را سرویس کرد.

مقدار ضایعات

همان‌طور که گفته شد، برای تولید بلوک با دستگاه بلوک‌زن دستی امکان خطای انسانی برای تولید بلوک زیاد است؛ پس میزان ضایعات در این شرایط بیشتر خواهد بود. در بعضی از موارد شاید نتوان از هیچ‌ یک از بلوک‌های تولیدی در یک ردیف استفاده کرد و این، به خودی‌خود منجر به ایجاد خسارت می‌شود. اما در دستگاه اتومات همه مراحل به صورت کاملا برنامه‌ریزی ‌شده انجام می‌شود؛ پس امکان به‌وجود آمدن ضایعات در این حالت بسیار کمتر است و بلوک‌های تولیدشده اکثرا قابل استفاده هستند. پس در این حالت خسارت‌های ناچیزی به شخص کارفرما وارد خواهد شد.

ابعاد و اندازه

دیگر تفاوت‌ دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک، اندازه و ابعاد آن است. طبیعتا در بلوک‌زن اتوماتیک، با توجه به تکنولوژی ساخت و پیچیدگی که دارد، ابعاد و اندازه آن بزرگ‌تر از نوع دستی است. پس قبل از انتخاب هر کدام از آن‌ها باید به این نکته توجه داشته باشید. البته در هنگام خرید بلوک‌زن باید ابعاد کارگاه هم را در نظر بگیرید؛ چراکه نوع دستی برای محیط و کارگاه‌های کوچک مناسب‌تر است؛ اما اگر بخواهید برای یک کارگاه کوچک یک دستگاه اتومات تهیه کنید، قطعا صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ چراکه در این شرایط نمی‌توان از کلیه عملکردهای دستگاه استفاده کرد.

قیمت دستگاه بلوک‌زن اتوماتیک

طول عمر دستگاه

طول عمر دستگاه، شاید تنها تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک باشد که در این صورت می‌توان از ویژگی‌های مثبت بلوک‌زن دستی درنظر گرفت. از آنجایی که بلوک‌زن دستی دارای سیستم ساده‌ای است و قطعات آن پیچیدگی بسیار کمی دارند، احتمال خراب شدن آن هم بسیار کم است؛ به‌طبع آن دستگاه طول عمر بیشتری خواهد داشت. در مقابل نوع اتوماتیک قطعات بیشتر و سیستم پیچیده‌تری دارد؛ پس احتمال خراب شدن آن‌ها بیشتر است و این موضوع روی طول عمر نهایی دستگاه تاثیر منفی خواهد داشت.

خرید و انتخاب انواع دستگاه های بلوک زن از پاسارگاد نوین

در این صفحه تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک از جنبه‌های مختلف بررسی شد. در بیشتر این جنبه‌ها، شاهد برتری بلوک‌زن اتوماتیک نسبت به نوع دستی بودید. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که خرید دستگاه اتومات یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که در طول مدت زمان کمی، بیشتر از این هزینه را به عنوان سود دریافت خواهید کرد. البته در هنگام خرید باید شرایط مختلف را بسنجید تا بتوانید بهترین دستگاه را تهیه کنید. اگر تصمیم خودتان را برای خرید بلوک‌زن گرفته‌اید، می‌توانید روی پاسارگاد نوین حساب کنید.

گروه صنعتی پاسارگاد نوین به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات صنعتی و ساختمانی در کشور فعال است. گروه ما با عرضه انواع ماشین‌آلات ساختمانی، ماشین‌آلات ساخت قطعات بتنی، ماشین‌آلات کشاورزی آماده ارائه خدمت به همه هموطنان عزیز است. گروه پاسارگاد نوین، علاوه بر عرضه همه این محصولات به صورت صفر، محصولات دست دوم هم عرضه می‌کند. اگر به وب‌سایت گروه صنعتی پاسارگاد نوین مراجعه کنید، می‎توانید انواع بلوک‌زن دستی و اتوماتیک را از برندهای مختلف مشاهده کنید.

پس از اطلاع از تفاوت دستگاه بلوک زنی دستی با اتوماتیک، قطعا می‌توانید بهترین بلوک‌زن مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید و آن را از طریق گروه صنعتی پاسارگاد نوین تهیه کنید. پس از آنکه درخواست شما توسط همکاران ما ثبت شد، محصول در سریع‌ترین زمان ممکن آماده و به آدرس‌ شما ارسال می‌شود.  

همچنین بخوانید
راهنمای خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه بلوک زنی برای مشهد و شهر های اطراف
بهترین انتخاب برای خرید دستگاه بلوک زنی و نکات مهم که در هنگاه خرید بلوک زن باید توجه داشت
بلوک پازلی بدون ملات جدیدترین نوع بلوک ساختمانی می باشد که امروزه در صنعت ساختمان استفاده می گردد، هنوز از این نوع بلوک به صورت انبوه در هیچ جای کشور استفادخه نشده
انواع بلوک ساختمانی؟ سایز های مختلف بلوک و متریال آن چه دستگاه بلوک زنی برای ساخت بلوک مناسب است
دیدگاه کاربران
امیری
امیری
1402/07/06
سلام عمده تفاوت بلوک زن دستی با اتوماتیک در ظرفیت تولید است یا کیفیت؟ برای ما تعداد بلوک در روز خیلی اهمیت دارد و اینکه میکسر تا چه حدی تاثیرگذار است ممنون از مطالب خوبتون
admin@web24.ir
ارسال شده در : یکشنبه 09 مهر 1402

بلوک زن اتوماتیک دارای پرس و فشار هیدرولیک است و سرعت بالاتری دارد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

امتیاز:

captcha